۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

بیانیه جمعی از نوکیشان مسیحی در اعتراض به نقض حق اشتغال مسیحیان فارسی زبان در ایران


  شماری از نوکیشان مسیحی با انتشار بیانیه‌ای به نقض حقوق مسیحیان فارسی زبان در کشور و محرومیت از حق اشتغال اعتراض کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه ضمن اشاره به تنافض اقدامات صورت گرفته با تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی جمهوری اسلامی آمده است “تقسیم نابرابر ثروت همگانی و فقیرسازی یکی از سیاست‌هایی است که با اراده‌ای خاص از جانب جمهوری اسلامی علیه جامعه مسیحی فارسی زبان به قصد ناتوان‌سازی و حذف آنان اعمال می‌شود. جمهوری اسلامی حق کار و اشتغال را از مسیحیان فارسی زبان سلب کرده، در مسیر اشتغال آزاد و خوداشتغالی نیز موانعی جدی بر سر راهشان تراشیده و آن را سخت دشوار و حتی غیرممکن کرده و سهمی از فرصت‌های شغلی برایشان باقی نگذارده است.”

 شماری از نوکیشان مسیحی با انتشار بیانیه‌ای به نقض حقوق مسیحیان فارسی زبان در کشور و محرومیت از حق اشتغال اعتراض کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه که به همت پویش کحما (کلیسا حق مسیحیان است) تهیه شده، ضمن اشاره به تنافض اقدامات صورت گرفته با تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی جمهوری اسلامی آمده است “تقسیم نابرابر ثروت همگانی و فقیرسازی یکی از سیاست‌هایی است که با اراده‌ای خاص از جانب جمهوری اسلامی علیه جامعه مسیحی فارسی زبان به قصد ناتوان‌سازی و حذف آنان اعمال می‌شود. جمهوری اسلامی حق کار و اشتغال را از مسیحیان فارسی زبان سلب کرده، در مسیر اشتغال آزاد و خوداشتغالی نیز موانعی جدی بر سر راهشان تراشیده و آن را سخت دشوار و حتی غیرممکن کرده و سهمی از فرصت‌های شغلی برایشان باقی نگذارده است.”

متن این بیانیه این چنین  است؟:

“از نخستین روزهای به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی مسیحیان فارسی زبان، این اقلیت دینی غیررسمی، با اشکال مختلف تبعیضات و ستمهای هدفمند مواجه بودهاند؛ از قتلهای زنجیرهای، اعدام، زندان و تخریب و پلمب و مصادره کلیساها و مستغلات آنها گرفته تا محرومیت از حقوق انسانی، مدنی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره. 

در حالیکه در بسیاری از کشورها شاهد مباحث پیشرفتهای حول محور رفع «تبعیض در اشتغال» هستیم، در ایران در مورد مسیحیان فارسی زبان باید علیه نقض حق «داشتن شغل» اعتراض کنیمتقسیم نابرابر ثروت همگانی و فقیرسازی یکی از سیاستهایی است که با ارادهای خاص از جانب جمهوری اسلامی علیه جامعه مسیحی فارسی زبان به قصد ناتوانسازی و حذف آنان اعمال میشودجمهوری اسلامی حق کار و اشتغال را از مسیحیان فارسی زبان سلب کرده، در مسیر اشتغال آزاد و خوداشتغالی نیز موانعی جدی بر سر راهشان تراشیده و آن را سخت دشوار و حتی غیرممکن کرده و سهمی از فرصتهای شغلی برایشان باقی نگذارده استچه بسیار مسیحیانی که علیرغم محرومیت از حق تحصیل به طرق مختلف در زمینههای مختلف تخصص و توانمندیهای عدیده به دست میآورند اما با وجود نیاز مبرم کشور به بهرهمندی از متخصصان و زبدگان در راستای رفع بحرانهای پیدرپی و پرشمار جامعه، در هیچ یک از مقاطع مدیریتی، قانونگذاری، علمی، پزشکی، در هیچ یک از وزارتخانهها، موسسات مهم دولتی و سایر پستهای مهم ابدا جایگاهی برای ساختن آینده خود و دیگران ندارند. 

ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۶ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده ۶ قانون کار به طور خاص بر حق داشتن شغل و کار برای «هر کس» تاکید میورزند. 

فارغ از نژاد، رنگ، زبان، دین، جنسیت و هر ویژگی دیگری، حق کار یکی از اساسیترین حقوق هر انسان استنبود حق کار و اشتغال نه تنها نان را از سفره حذف میکند بلکه هر کس را که به دور آن نشسته و از آن ارتزاق مینماید نیز حذف میکند. 

آن گاه که حکومت توان استحاله باورهای فرد یا گروهی را ندارد و آن را مضر تشخیص میدهد، راه حذف فیزیکی و موجودیت آنان را در پیش میگیردنهاد قدرت همواره برای ساقط کردن افراد و گروههای نامطلوب دست در جیب نمیکند و پول صرف خرید طناب دار و گلوله نمیکندبالعکس، به سفرههایشان تجاوز میکند و به نانشان دستبرد میزند تا جانهایشان را بستاند. 

کار که نباشد ازدواج و فرزندآوری نیستکار که نباشد سقف و خانهای نیستکار که نباشد خبری از تحصیل و آموزش نیستروان آرام نیستتن سالم نیستکار که نباشد یعنی نان نیستنان که نباشد دزدان استقلال در پندار و کردار به ازای لقمه نانی هجوم میآورند… . 

کار و نان که نباشند، جسم نمیماندجسم که نماند، فرصت برای تجلی باورها نمیماندکار که نباشد فرزندی زاییده نمیشود و اگر هم زاییده شود یحتمل دوام و کیفیت حیاتش مجال نمیدهد تا ادامهدهنده راه و آرمانهای خود، مادران و پدران باشدجمهوری اسلامی حق کار را میستاند تا هر نشان و ‌وارثی از باورهای نامطلوبش را نیست کند. 

نقض این حق در سطح خرد آسیبهای بسیار مهلک به فرد محروم از آن و خانواده او و در سطح کلان لطمههای کاری به تمامیت جامعه وارد میآوردامروز، یکم ماه می ۲۰۲۲، به بهانه روز جهانی کارگر، برای اولین بار به طور جمعی این سکوت سنگین علیه بیعدالتی و محرومیت از حق کار مسیحیان فارسی زبان را میشکنیم چرا که خاموشی در برابر ظلم بزرگ اعمال محرومیت از حق کار و اشتغال را تهدیدی حیاتی علیه نه فقط جامعه مسیحی بلکه تمام اقشار جامعه و نسلهای آینده تلقی میکنیمنقض حق کار و نان هر انسان برابر است با حذف او؛ حذف هر انسان برابر است با حذف یک مغز متفکر؛ و حذف هر مغز متفکر برابر است با ناقصسازی و واپسگرایی جامعه.

امضاکنندگان (به ترتیب حروف الفبا): 

امین افشارنادری/جعفر (فیلیپانصاری/میلاد ایقانی/گیلدا بردبار/مصطفی بردبار/دنیا جاویده/شاپور جوزی/سام خسروی/ناتان روفهگر/ امین زارع/ مارال زارع/ مریم زارعی/ مهسا زارع/ پرستو ظریفتاش/فرشید فتحی/کاویان فلاحمحمدی/مریم فلاحی/محمدحسین کاراندیش/شیرین کهولت/شورش (سروشمحمدی/ماری محمدی/علی (پارسامصطفایی/اسماعیل مغربینژاد/ مهسا مغربینژاد/رضا (داوودنجاتثابت.”

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.