۱۴۰۱ فروردین ۲۲, دوشنبه

روزه خواری؛ ۱۰۰ بازداشت، ۸۵ پلمب و ۱۵۰۰ برخورد در گیلان


 بنا بر اعلام جانشین فرمانده انتظامی گیلان، در ماه رمضان بیش از ۸۵ واحد صنفی پلمب شده و با بیش از ۱۵۰۰ شهروند و صاحب اصناف به دلیل روزه خواری برخورد شد. به گفته وی همچنین ۱۰۰ نفر در این رابطه بازداشت شده اند.

 حسین حسن‌پور جانشین فرمانده انتظامی گیلان، با اشاره به افزایش گشت‌های نظارتی پلیس در ماه رمضان، گفت: “از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون برای صاحبان ۱۷۵ واحد صنفی پرونده قضائی تشکیل و ۱۰۰ نفر هم دستگیر شدند.”

جانشین فرمانده انتظامی گیلان بازداشت و تشکیل پرونده قضایی علیه این افراد را رعایت نکرده موازین شرعی و قانونی عنوان کرده و افزود: در همین مدت بیش از ۸۵ واحد صنفی هم پلمب شد. همچنین از ابتدای ماه رمضان تاکنون به بیش از هزار نفر که در ملأ عام روزه خواری کرده‌اند تذکر داده و از ۴۰۰ نفر هم تعهد گرفته شد.

پیشتر محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی خواستار اقدامات پیشگیرانه در خصوص عدم روزه خواری در ملاء عام و برخورد با کسانی که از آنان بعنوان حرمت شکنان نامبرده، شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: “کسانی که به هر دلیل روزه نیستند باید از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند و در صورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد.”

در قوانین ایران غذا خوردن در ماه رمضان صراحتا جرم‌انگاری نشده است، اگرچه ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «تظاهر به عمل حرام» را جرم انگاشته است بنا به این ماده، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر «تظاهر به عمل حرامی» نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی “عفت عمومی” را جریحه‌دار نماید فقط به‌حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.