۱۴۰۰ آذر ۱, دوشنبه

رکوردشکنی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران اسلامی!


 

 تعداد ازدواج ثبت شده دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار امسال با ۳۲ درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به ۹ هزار و ۷۵۳ مورد رسید.

این تعداد، بالاترین آمار فصلی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله طی دو سال گذشته در ایران است.

«بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در طول بهار امسال، ۹۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران ازدواج کرده‌اند.

« وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در بهار ۱۴۰۰» درباره ازدواج دختران کم سن و سال که روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ منتشر شد، نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، تعداد ۹ هزار و ۷۵۳ دختر۱۰ تا ۱۴ ساله و همچنین ۴۵ هزار و ۵۲۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده‌اند.

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق هستند.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰.۵ درصد افزایش یافته و حدود پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در سال ۹۹ مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال مربوط می‌شود.

در سال‌های اخیربسیاری از کارشناسان تلاش‌هایی برای مبارزه با پدیده ازدواج اجباری کودکان با تاکید بر اصلاح قوانین مرتبط با کودک همسری صورت گرفته، از آن جمله طرحی در مجلس دهم ارائه شد که «حداقل سن ازدواج در دختر ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی» تعیین شده بود ولی با توجه به مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه این طرح رد شد و به بهانه بررسی‌های بیشتر به سرانجام نرسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.