۱۴۰۰ تیر ۱۰, پنجشنبه

اعتصابات سراسری کارگران

 در ادامه اعتصابات سراسری کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، کارگران مجتمع پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه ماهشهر، کارگران شرکت (ODCC) شاغل در پالایشگاه نفت اصفهان و همچنین کارگران فاز ۲ پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، دست به اعتصاب زده و به “کمپین بیست ده ۱۴۰۰” پیوستند. همزمان شماری از دامداران در مقابل

ساختمان استانداری کرمان و همچنین جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در مقابل مجتمع قضایی تهران، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  

۰۰، کارگران مجتمع پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه ماهشهر، کارگران شرکت ODCC شاغل در پالایشگاه نفت اصفهان و همچنین کارگران فاز ۲ پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، دست به اعتصاب زده و به “کمپین بیست ده ۱۴۰۰” پیوستند.

این کارگران از روز شنبه ۲۹ خردادماه، جهت دست یافتن به مطالبات خود کمپینی را تحت عنوان “تخلیه سراسری بیست ده ۱۴۰۰” را اندازی کردند و این کمپین رفته رفته به شهرهای مختلف کشور کشیده شد. پیشتر فعالان کارگری، از پیوستن بیش از ۲۰ پیمانکار خصوصی به اعتصابات خبر داده بودند. اصلی‌ترین خواسته کارگران معترض، افزایش دستمزد و امکان بهرمندی از ۱۰ روز مرخصی در ازای بیست روز کار و فعالیت است.

در حال حاضر بسیاری از کارگران پیمانی در ازای ۲۴ روز کار در ماه، تنها شش روز مرخصی دارند و این امر در برخی از شرکت‌ها نیز کمتر است. افزون بر این، کارگران از شرایط ایمنی و بهداشتی خود به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا ناراضی هستند و معتقدند که مجبور به سکونت در خوابگاه‌های کارگری بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند.

تاکنون اتحادیه آزاد کارگران ایران، پلاتفرم سندیکاهای کارگری کشور سوئد، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، فدراسیون جهانی پتروشیمی،فدراسیون جهانی پتروشیمی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، با انتشار بیانیه هایی از این اعتصابات حمایت کردند.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:08
نمایشگر ویدیو
00:00
00:11

تجمع فعالان سیاسی و مدنی در تهران

 جمعی از فعالان سیاسی و مدنی همزمان با روز جهانی مبارزه با شکنجه، در اعتراض به کاربرد سلول انفرادی با هدف شکنجه سفید در مقابل مجتمع قضایی تهران دست به تجمع زدند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در صفحه شخصی خود عنوان کرد که تجمع‌کنندگان برای چهارمین بار علیه عاملان و آمران اعمال سلول انفرادی موسوم به شکنجه سفید، ثبت شکایت کردند.

تجمع دامداران در کرمان

، شماری از دامداران کرمان، در اعتراض به افزایش قیمت نهاد‌ه‌های دامی، در مقابل ساختمان استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

دامداران معترض می‌گویند که با دستور جهاد کشاورزی و اعمال تصمیماتی در این زمینه، نهاده های دامی از سال گذشته تاکنون چندین برابر افزایش قیمت داشته است، به علاوه ماشین های باربری که نهاده ها را از خوزستان به کرمان برای دامداران می آوردند کرایه هایشان را تا ۶۰ درصد افزایش داده اند، این در حالی است جهاد کشاورزی شیر و محصولات دامداران را با همان قیمت قبلی خریداری می کند و تاکنون حاضر به هیچگونه تغییر نظری در این زمینه نشده است.

یکی از زنان دامدار حاضر در این تجمع، با اشاره به افزایش نرخ نهاده‌های دامی توسط سازمان جهاد کشاورزی و در پی آن مشکلات عدیده‌ای بوجود آمده برای شهروندان شاغل در صنعت دامداری، می‌گوید: “جهاد کشاورزی وظیفه‌ش در قبال یک تولید کننده چیه؟ چه مسئولیتی در قبال ما دارد؟ فقط باید بگم متاسفم برای مملکتی که مسئولینش افرادی مثل شما هستند؛ اگر یک ذره مسئولیت، وظیفه و وجدان داشتید، الان کسی اینجا پاسخگوی ما بود”.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:18
00:39

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.