۱۴۰۰ تیر ۲۶, شنبه

گزارشی تکمیلی از اعتراضات مردم خوزستان نسبت به بحران آب و معضل تامین آب آشامیدنی

 

تجمعات اعتراضی شهروندان در خوزستان که شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه، در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی در چندین شهر این استان از جمله اهواز، آبادان، حمیدیه،

بستان، سوسنگرد و بندر ماهشهر صورت گرفت، دست کم در ۴ شهر دیگر از جمله خرمشهر، کوت عبدالله، ملاثانی و شادگان نیز برگزار شد. به گفته فرماندار بندر ماهشهر، این تجمعات در پی فراخوانی جمعی توسط شهروندان صورت گرفته است. در جریان این تجمعات که با حضور گسترده نیروهای نظامی همراه بود، دستکم یک شهروند بازداشت شده و در برخی ویدیوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد. این درحالیست که استاندار خوزستان ضمن تکذیب تجمعات صورت گرفته از جمله در خرمشهر و سوسنگرد، مدعی شد که تصاویر منتشر شده از اعتراضات مردم در فضای مجازی “جعلی” است.

  در ادامه تجمعات شهروندان معترض به قطعی آب در خوزستان، مردم شهرهای خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله و ملاثانی نیز اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

شهروندان معترض به بی آبی دستکم در ۱۰ شهر از جمله اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندر ماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله و ملاثانی اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده اند. در برخی از ویدیوهای منتشر شده از تجمعات این شهروندان که با حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی همراه بوده است، صدای تیراندازی شنیده می شود.

شب گذشته در جریان این اعتراضات یک شهروند در اهواز با هویت رضا سلامات، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از شب گذشته برخی از شهروندان در شهرهای مختلف این استان به صورت دست جمعی ضمن سردادن شعارهایی از قبیل “نه به کوچ کردن مردم”، “به نام دین ما را غارت کردند” و همچنین “ما ذلت را نمى پذیریم” با راهپیمایی و برگزاری تجمعات اعتراضی حواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

علاوه بر این، شماری از شهروندان معترض در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی در اعتراض به فقدان مدیریت صحیح و قطع بی رویه آب، اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده های ارتباطی کردند.

فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در این خصوص مدعی شد: «مسدود کردن مسیر بندر ماهشهر به بندر “امام خمینی” به صورت جدی وجود نداشته و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند».

افزون بر این، استاندار خوزستان با بیان اینکه “ویدیوهای منتشر شده از اعتراضات مردمی در استان جعلی است و در این خصوص تجمعی صورت نگرفته”، مدعی شد: « برخی به دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می کنند مثلا در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می شود».

در سایه خشکسالی و عدم توانایی مسئولین در مدیریت فرصت‌ بارش‌های حداقلی، بسیاری از نقاط کشور با بحران‌های شدید آب مواجه است. شماری از مناطق روستایی با تانکر آبرسانی می شود و میزان قابل توجهی از شهروندان ساکن در شهرهای مختلف کشور با قطعی بلند مدت آب در طول روز مواجه هستند. همچنین عدم تخصیص حقابه به کشاورزان و دامداران در ادامه خشکسالی، منجر به متضرر شدن آنان و کاهش محصولات کشاورزی و دامی در کشور شده است.

نمایشگ
Facebookاشتراک گذار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.