۱۴۰۰ تیر ۳۱, پنجشنبه

یزد؛ محکومیت چهار شهروند بهائی به مجموعا ۱۳ سال و چهار ماه حبس/ سند

 

 امین ذوالفقاری، محبوبه میثاقیان، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی، شهروندان بهائی ساکن یزد، توسط شعبه دوم دادگاه

انقلاب یزد هریک به ۳ سال و ۴ ماه حبس محکوم شدند. در صورت تائید این حکم، به استناد ماده ۱۳۴، مجازات اشد، یعنی ۲ سال و هشت ماه حبس تعزیری در خصوص هریک از آنان قابل اجرا خواهد بود.

 امین ذوالفقاری، محبوبه میثاقیان، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی، شهروندان بهائی ساکن یزد، توسط دادگاه انقلاب یزد به حبس محکوم شدند.

بر اساس این حکم که در تاریخ ۲۲ تیرماه، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب یزد به ریاست قاضی رضا جواد موسوی صادر و به آن ها ابلاغ شده است، این شهروندان هر یک از بابت اتهام عضویت در گروه های مخالف نظام به ۲ سال و ۸ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شدند.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی ۲ سال و هشت ماه حبس تعزیری در خصوص این افراد قابل اجرا خواهد بود.

امین ذوالفقاریتوسط ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت و به زندان این شهر منتقل و نهایتا  همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان یزد آزاد شد.

همچنین خانم میثاقیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا  همان سال، پس از سه ماه بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد آزاد شدند. این شهروندان بهایی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند.

هیوا یزدانی مهدی آبادی (بهی فر) توسط نیروهای امنیتی به دلیل “تدریس موسیقی به کودکان” بازداشت و به زندان یزد منتقل شد. وی  همان سال با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. یک منبع مطلع در خصوص حکم پیشین “خانم بندی امیرآبادی و خانم یزدان مهدی آبادی پیشتر با هم بازداشت شده و نهایتا توسط دادگاه به حبس تعلیقی محکوم شده بودند. مدت این محکومیت نیز چندی قبل به پایان رسید”.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.