۱۴۰۰ تیر ۲۶, شنبه

تغییر کاربری کلیسای تاریخی «کانتور» قزوین به فروشگاه صنایع دستی


 

 کلیسای تاریخی «کانتور» واقع در شهر قزوین با تغییر کاربری تبدیل فروشگاه صنایع دستی شده است. مصادره، تخریب و تغییر کاربری کلیساها در ایران به طور نظام‌مند و سیستماتیک توسط حکومت و یا

با چراغ سبز جمهوری اسلامی امری مسبوق به سابقه است.

به نقل از محبت نیوز، کلیسای تاریخی «کانتور» در شهر قزوین مدت‌ها با تغییر کاربری تبدیل به نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «یک کلیسای تاریخی با جنبه‌های فرهنگی و دینی محلی برای عبادت و راز و نیاز است اما وقتی در عمل تبدیل به یک گالری فروش زیور آلات و فروشگاه صنایع دستی می‌شود، جفا به کلیسا و مسیحیت است. دکوربندی و چیدمان لوازم داخل بنا به نحوی است که شمایل کلیسا را از بین برده و این مکان تبدیل به یک فروشگاه زیور آلات و مجسمه‌های زینتی شده است.”

یک منبع مطلع دیگر نیز گفت: “درحال حاضر در قزوین هیچ کلیسایی اجازه فعالیت ندارد.”

در این گزارش آمده است، کلیسای ارتودکس «کانتور» که سازنده آن روس‌ها هستند پس از انقلاب بسته شد. این بنا در دوره‌ای تبدیل به انباری یک مدرسه شد و گاهی به روی توریست‌ها باز می‌شود. براساس اطلاعات حیاط دارای آجرفرش است و در محوطه آن سنگ قبرهایی به چشم می‌خورد. یکی از این قبرها که با سنگ سیاه مشخص شده متعلق به مهندسی روس به نام «نیکلای الکساندروویچ» است که در سن ۳۹ سالگی در سال ۱۲۸۵ شمسی فوت می‌کند. علاوه بر سنگ قبر فوق، سنگ دیگری نیز در محوطه کلیسا وجود دارد که متعلق به یک خلبان روس است که گفته می‌شود در جریان جنگ جهانی اول هواپیمای او در اطراف شهر سقوط کرده و جسد این خلبان هم در داخل محوطه کلیسا دفن شده است.

تخریب، مصادره و تغییر کاربری کلیساها، آرامگاه‌‌ها و بناهای متعلق به مسیحیان، بهاییان و دگر اندیشان در شهرهای مختلف ایران طی سالهای گذشته پرسابقه است و اغلب این تخریب‎ها با چراغ سبز مسئولان جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.