۱۴۰۰ تیر ۱۷, پنجشنبه

گزارشی از اعتراضات شهروندان نسبت به قطعی برق و بحران آب در کشور

 امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰، به دنبال تداوم قطع مکرر و بدون برنامه برق در اقصی نقاط کشور با توجه به گرمای تابستان و پیامدهای آن، شماری از شهروندان در ایلام مقابل درب ورودی شرکت توزیع برق این شهر، در سمنان مقابل ساختمان فرمانداری، در بندر انزلی مقابل ساختمان اداره برق این شهر و در فسا مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، اقدام به
برگزاری تجمعاتی اعتراضی کردند. همچنین ویدیو هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از نارضایتی شهروندان نسبت به قطعی آب و برق در شماری از شهرهای کشور حکایت دارد. از سوی دیگر دامداران و کشاورزان زیان دیده اصفهان به همراه خانواده هایشان در مقابل ساختمان استانداری و گروهی از شهروندان در کرج در اداره محلی نسبت به قطعی آب تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع دامداران و کشاورزان اصفهانی با حضور گسترده نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و برخی از شهروندان حاضر در تجمع از ضرب و شتم خود و استفاده ماموران از اسپری فلفل خبر دادند.
برگزاری تجمعاتی اعتراضی کردند. همچنین ویدیو هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از نارضایتی شهروندان نسبت به قطعی آب و برق در شماری از شهرهای کشور حکایت دارد. از سوی دیگر دامداران و کشاورزان زیان دیده اصفهان به همراه خانواده هایشان در مقابل ساختمان استانداری و گروهی از شهروندان در کرج در اداره محلی نسبت به قطعی آب تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع دامداران و کشاورزان اصفهانی با حضور گسترده نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و برخی از شهروندان حاضر در تجمع از ضرب و شتم خود و استفاده ماموران از اسپری فلفل خبر دادند.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰، تداوم قطع مکرر و بدون برنامه برق، تجمع شهروندان دستکم در چهار شهر را در پی داشت.
شهروندان معترض در ایلام مقابل درب ورودی شرکت توزیع برق این شهر، در سمنان مقابل ساختمان فرمانداری، در بندر انزلی مقابل ساختمان اداره برق این شهر و در فسا مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.
در ویدیویی که از اعتراضات فسا مقابل ساختمان فرمانداری در منتشر شده یک شهروند میگوید: “فرماندار فسا یک زن را بخاطر اعتراض به قطعی برق به صورت علنی در جلو ساختمان فرمانداری کتک زده است”.
یک شهروند ساکن ایلام نیز که به شغل نانوایی مشغول است در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: در پی قطعی خارج از برنامه و مکرر برق، خمیرهایی که برای پخت و عرضه نان آماده کرده بودیم خراب شد. چه کسی پاسخگوی زیان ما است؟ یکی از همکاران ما به نشانه اعتراض خمیرهای فاسد شده را در گونی جمع کرده و در جلوی درب ورودی شرکت توزیع برق این شهر ریخت ولی صدای هیچ مسئولی در نیامد.
از سوی دیگر دامداران و کشاورزان زیان دیده اصفهان به همراه خانواده هایشان امروز چهارشنبه در مقابل ساختمان استانداری نسبت به نبود آب دست به تجمع اعتراضی زدند. این شهروندان با سر دادن شعارهایی از قبیل “وقتی که آب نداریم، مسئول نیاز نداریم، گاو رو به جاش میذاریم”، “حتی اگر بمیریم، حق آبه را می‌گیریم” اعتراض خود را نسبت به عدم تأمین حق‌آبه، خسارات وارده ناشی از بی آبی، نشان دادند.
تجمع دامداران و کشاورزان با حضور گسترده نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و برخی از شهروندان حاضر در تجمع از ضرب و شتم خود و استفاده ماموران از اسپری فلفل خبر دادند.
گروهی از شهروندان در مهرشهر کرج در اداره محلی تجمع کرده و نسبت به قطعی آب معترض هستند. یکی از شهروندان ساکن این محله در این خصوص به هرانا گفت: سه روز است که آب در این منطقه قطع است و هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست. این امر مشکلات متعددی را برایمان پدید آورده است و دیگر تاب تحمل این وضعیت را نداریم.
ذولفقار مهدی زاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا قطعی آب در استان البرز را تایید کرده و گفت: قطع خارج از برنامه برق در استان البرز به قطع گسترده آب دامن زده و آب شرب شهرهای کرج و فردیس به مدت ۲۴ ساعت قطع شده است. حدود ۹۰ درصد از قطعی آب مناطق مختلف استان به دلیل اثرات ناشی از قطعی برق بر روی چاه‌ها و مخازن آب استان است.
همچنین ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از نارضایتی شهروندان نسبت به قطعی آب و برق در شماری از شهرهای کشور حکایت دارد.
در این راستا ویدیویی توسط یک شهروند از محله نارمک تهران در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از قطعی آب اعلام نارضایتی میکند.
همچنین یک شهروند تبریزی  که صاحب قصابی است در خصوص قطعی برق به گزارشگر هرانا گفت: در روز ۶ ساعت برق قطع میشود و این موضوع باعث فاسد شدن گوشت های موجود در یخچال شده است. من به مشتری گوشت فاسد عرضه کنم؟ کدام مسئول پاسخگوی ضرر و زیان من است. وقت مالیات که میرسد مسئولین سر میرسند، اما در زمان مشکلی که بی کفایتی خودشان ایجاد کرده خبری از آنها نیست.
بامداد امروز رضا اردکانیان وزیر نیرو مدعی شد: “از این پس، به جز موارد اضطراری، اعمال خاموشی به مردم، بدون برنامه پذیرفتنی نیست و مدیران عامل شرکت های توزیع باید به صورت دقیق و منظم برای اجرای آن نظارت کامل داشته باشند.
تداوم قطعی برق در بسیاری از نقاط ایران در حالی صورت میگیرد که ساعت های خاموشی با جدول خاموشی‌های شرکت توزیع برق مغایرت دارد. معضلی که میتواند حیات بیمارانی که در مراکز درمانی بستری هستند و برای بقا به کارکرد دستگاه های الکترونیکی از جمله دستگاههای اکسیژن ساز وابسته هستند به خطر بیاندازد.
یک شهروند ساکن تهران که پدر بیمار در خانه دارد در خصوص پیامدهای قطعی برق و آب به گزارشگر هرانا گفت: پدرم نمیتواند از تخت حرکت کند و به مراقبت های ویژه نیاز دارد. تجهیزات مراقبت‌های پزشکی پدرم با برق کار میکنند و حال عمومی وی در این مدت که برق به صورت مکرر قطع می شود، وخیم تر شده است. علاوه بر برق، قطع شدن آب نیز مشکلاتمان را تشدید کرده است. پدرم قادر نیست که با پاهای خودش به سرویس بهداشتی برود و این امر توسط من و یا دیگر اعضای خانواده صورت میگیرد که بدون دسترسی به آب مشکلاتمان از پیش بیشتر شده است.
 آخرین وضعیت اعتراضات در شهرهای مختلف کشور و بغرنج تر شدن وضعیت بیماران و مشاغل پرداخت. بر اساس این گزارش شهروندان معترض بصورت مشخص از ۱۳ تا ۱۵ تیرماه دستکم در ۲۲ شهر از جمله دامغان، گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، کازرون، قائمشهر، ری، قزوین، بابلسر، آمل، بندرگز، کرج، اسلامشهر، قیر و کارزین، بابل، فریدون‌کنار، گرگان ، پاکدشت، بهشهر، بهنمیر، خمام، فردیس در مقابل شرکت برق شهرها یا محلات خود دست به تجمع زده و یا در تاریکی شب شعارهایی اعتراضی سر داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.