۱۴۰۰ تیر ۸, سه‌شنبه

گزارش ماهانه نقض حقوق زنان اردیبهشت ١۴٠٠


 

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵

 تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان162 خبر که در طول ماه اردیبهشت تهیه شده است. این گزارشات ازسایت کمیته دفاع از حقوق زنان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند: مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است..اطلاعات بیشتردرلینک زیرقابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org/ 

اعتیاد

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران کننده است. 

روز گذشته چند زن کارتن خواب و معتاد مشکوک به ابتلا به کرونا، با وجود این که توسط اورژانس به یکی از بیمارستان های جنوب شهر تهران منتقل شدند، اما چند ساعت بعد از انتقال به بیمارستان، بدون این که کسی از آنها تست کرونا بگیرد، در شهر رها شدند و به یکی از بوستان های اطراف میدان شوش پناه بردند.

بهداشت

حزب ‘جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان ‘ در نامه‌ای از شورای نگهبان خواسته که طرح مجلس برای “اختیاری کردن غربالگری” را تصویب نکند چرا که به گفته این نهاد، در صورت قانونی شدن، تبعات آن و “مسئولیت فاجعه به عهده حکومت است”.

بر اساس آمار منتشر شده زنان ایرانی با دارا بودن ۱.۷۸ فرزند در مکان ۱۴۶ جدول جهانی قرار دارند. این در حالی است که کشور‌هایی مانند آمریکا در رتبه‌هایی بالاتر از ایران قرار دارند.وضعیت ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن بین پرستاران در ایران خبر از فاجعه دارد. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، اعلام کرد که تاکنون دست‌کم ۱۳۰ پرستار در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد محکوم به حبس ابد که چهاردهمین سال حبس خود را در زندان یزد می‌گذراند به دلیل محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی در وضعیت سلامتی وخیمی قرار دارد.زندانی سیاسی سمیه قریشی محبوس در زندان ارومیه برغم ابتلا به ناراحتی قلبی و نیاز به مرخصی استعلاجی از حق درمان محروم مانده و عوامل زندان از مراجعه او حتی به بهداری زندان نیز ممانعت بعمل می آورند.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد شرایط جسمی صبا کردافشاری که در هشتمین روز اعتصاب غذا و دارو به سر می‌برد، کاربران فارسی‌زبان توییتر با راه‌اندازی کارزاری اعتراضی به وضعیت این فعال مدنی زندانی واکنش نشان دادند.

زنان سرپرست خانواده

در شرایطی که تعداد زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست رشد کرده، تخریب بازار کار زنان بر اثر کرونا و تحریم، زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است.( همشهری آنلاین، 13 اردیبهشت)

طی ۱۰سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر جمعیت زنان سرپرست خانوار بودیم. با رسیدن جمعیت این زنان به دست کم ۴ میلیون نفر، بیش از ۱۵ میلیون نفر تحت سرپرستی این زنان هستند.( کمیسیون زنان، 23 اردیبهشت 1400)

نیروهای پذیرفته نشده آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی که اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند، از ادامه بلاتکلیفی خود، خبر داده اند.( هرانا، 27 اردیبهشت 1400)

دستفروشی و افزایش جمعیت زنان دستفروش یکی از معضلات جدی و یکی از دلایل آشکار توخالی بودن طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.( کمیسیون زنان، 29 اردیبهشت 1400)

خشونت خانوادگی

مورخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته، یک دختر ۱۵ ساله در تهران با پریدن از طبقه چهارم یک آپارتمان دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. (هرانا ،1 اردیبهشت1400)

یک نوزاد ۱۷ ماهه در شهرری توسط پدرش مورد آزار جنسی قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. پزشکی قانونی علت مرگ این نوزاد را خونریزی داخلی ناشی از آزار جنسی اعلام کرده است. (هرانا ،1 اردیبهشت1400)

یکی از عوامل موثر در خودکشی زنان در ایران، ازدواج های اجباری است که در طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است. ازدواج اجباری و یا ازدواج‌های زودهنگام از مصادیق بارز خشونت علیه زنان هستند.(ایسنا،1 اردیبهشت1400)

آیا زمان آن نرسیده که به جای نادیده گرفتن خشونت خانگی به بهانه ریاست مرد و ولایت پدر، به جای تاکید بر حجاب و عفاف زنان و آنها را مسئول اصلی سلامت اخلاقی جامعه قلمداد کردن، آموزش مدیریت احساسات و کنترل هیجان به پسران و مردان را جدی بگیریم؟(خبر روزنامه شرق، 5 اردیبهشت1400)

خانم میانسالی به ضرب گلوله از ناحیه دست زخمی شده و ضارب که یه گفته شاهدین همسر وی بوده پس از تیراندازی از محل متواری شده است.( ایلنا، 5 اردیبهشت1400)

روز دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه،یک دختر نوجوان اهل شهرستان پیرانشهر از طریق حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.( هرانا، 8 اردیبهشت 1400)

یک زن در شهرستان سیرجان توسط همسرش به آتش کشیده شد و جان باخت. متهم یک روز پس از واقعه توسط پلیس بازداشت شد. ( هرانا ، 11 اردیبهشت1400)

روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، یک دختر نوجوان در شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان که به تازگی ازدواج کرده بود، دست به خودکشی زد و جان باخت. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا، 11 اردیبهشت 1400)

یک شهروند زن به نام “فاطمه علی‌پور” فرزند عثمان اهل روستای “کانی‌رش” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.(15 اردیبهشت1400)

خبر دلخراش فوت دختر یک و نیم ساله تهرانی به علت آزار جنسی از سوی پدر بار دیگر ضعف قوانین حمایت از زنان و دختران این سرزمین را با صدای بلند گوشزد می کند.(ایسنا، 15 اردیبهشت 1400)

دو سال قبل از بیمارستانی در تهران به مأموران پلیس خبر دادند زن جوانی براثر مصرف قرص برنج جانش را از دست داده است. (شرق، 15 اردیبهشت 1400)

یک شهروند زن در شهرستان بوکان بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از خودسوزی در یکی از بیمارستان‌های شهرستان تبریز جان خود را از دست داد. همچنین طی روزهای گذشته یک زن دیگر در شهرستان ارومیه، در پی اقدام به خودسوزی جان خود را از دست داد.( هرانا، 18 اردیبهشت 1400)

مطابق با آمار مربوط به سال ۹۸ مرکز آمار ایران، ۸۱ هزار و ۶۲۴ معاینه جسمانی نزاع بر روی زنان مدعی همسرآزاری انجام شده است که نسبت این معاینات به تعداد کل معاینات نزاع پزشکی قانونی با افزایش ۵ واحدی نسبت به سال ۹۷ به ۱۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است.( خبر آنلاین، 18 اردیبهشت 1400)

یک دختر ۱۴ ساله در شهر بوکان واقع در استان آذربایجان غربی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.( هرانا، 23 اردیبهشت 1400)

نتایج یک پژوهش نشان‌دهنده رابطه مثبت و معنادار میان بیکاری زنان، نابرابری درآمدی، صنعتی شدن و نرخ طلاق و اقدام به خودکشی در زنان است.( صدای مردم، 25 اردیبهشت 1400)

دختر ۱۸ ساله نیشابوری به دست برادرانش به قتل رسید.( حادثه 24، 29 اردیبهشت 1400)

 جلوگیری از شرکت در مراسم

در سومین روز اعتراض به قرارداد ضدایرانی، زنان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.(5 اردیبهشت 1400)

زنان در خط مقدم اعتراضات علیه قرارداد ضدایرانی ملایان. (5 اردیبهشت1400)

عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید ملایری شب شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه از بازداشتگاه پلیس امنیت تهران آزاد شدند. این شهروندان روز گذشته در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران بازداشت شدند.(12 اردیبهشت 1400)

 اطلاعیه نهادهای بین المللی

در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد دربارهٔ برابری زن و مرد در کشورهای مختلف جهان، ایران در جایگاه ۱۵۰ ام قرار گرفت.(بهارنیوز، 1 اردیبهشت1400)

عضویت ایران در شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان ملل، با خشم و اعتراض فعالان حقوق بشر روبرو شده است. دیده‌بان سازمان ملل از این انتخاب انتقاد کرد و از آمریکا و اروپا خواست این اقدام را تقبیح کنند.(5 اردیبهشت1400)

سازمان دیده بان سازمان ملل ضمن انتقاد شدید نوشت؛ تصویب عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل مانند انتخاب یک فرد آتش افروز بعنوان مسئول آتش نشانی شهر است!(اخبار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، 5 اردیبهشت1400)

همزمان با انتشار اخبار مربوط به عضویت جمهوری اسلامی در «کمیسیون مقام زن» که زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است،‌ یک فعال حقوق زنان به صدای آمریکا گفت: «این تصمیم،‌ تصمیم بسیار شرم آوری است.( اخبار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، 5 اردیبهشت1400)

تجمع روز جهانی زن امسال در پاریس: صدها تن از زنان ایرانی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و نقض حقوقشان در ایران زندانی هستند.( 5 اردیبهشت 1400)

انتخاب ایران به عنوان عضو کمیسیون مقام زن انتقاد سازمان دیده‌بان ملل متحد را به دنبال داشته است. ایران متهم به نقض گسترده حقوق زنان است.(8 اردیبهشت 1400)

اخبارعمومی

مردی در مشهد که متهم است در قالب مسافرکشی زنان متعددی را مورد تجاوز قرار داده، بازداشت شد. تحقیقات پلیس با دستورات قضایی برای کشف جرایم دیگر این متهم همچنان ادامه دارد.(هرانا، 1 اردیبهشت1400)

۱۱ میلیون دختر به دلیل کرونا شاید هرگز به مدرسه بازنگردند، سید جواد حسینی ، در جلسه کمیته اجرایی طرح “هر دانش آموز یک تبلت دارد و هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه”، کرونا را بزرگترین چالش قرن و سیستم های آموزشی در جهان خواند.(هرانا، 1 اردیبهشت1400)

خودسوزی زن جوان در بالکن آپارتمانش زن جوان ساکن تبریز شب گذشته به دلایل نامعلومی در بالکن منزل، خودش را آتش زد و به زندگی‌اش پایان داد.(حادثه 24، 1اریبهشت1400)

به دلیل استفاده از حجاب؛ داور به یاسمین فرمانی اجازه بازی نداد، داور اجازه نداد یاسمن فرمانی بازیکن تیم زنان شارلواى در دیدار پلی آف مقابل مقابل وایت استاراز سوی داور مسابقه اجازه بازی پیدا نکرد.( 1 اردیبهشت1400)

نهاد خانواده برابر یعنی نصف شدن دارایی هر دوطرف به وقت طلاق، یعنی حق طلاق برابر، حق کارکردن و تحصیل برابر، یعنی حضانت فرزند بعد از طلاق حق مادرباشد مگر او نخواهد یا نتواند یا صلاحیت نداشته باشد.(1 اردیبهشت1400)

نماینده مردم تهران، جمعیت کشور را در حال پیری ارزیابی کرد و گفت: برای رفع موانع پیش رو در بحث فرزندآوری، معیشت، مسکن، درمان ناباروری، رایگان شدن زایمان و تسهیلات ازدواج مصوباتی داشته‌ایم.(ایرنا، 1 اردیبهشت1400)

ازدواج‌های صوری و طلاق‌های تامین اجتماعی, صورت غیرواقعی این جریان هرچه هست، بطن آن از گسترش فقر و نابسامانی در جامعه ایران خبر می‌دهد. به گفته مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی، بر اساس آمارها تا سال ۱۳۹۴ حدود شش هزار طلاق صوری در ایران گزارش شده است. (تابناک، 1 اردیبهشت1400)

خبرهای دریافتی حاکی از ایجاد محدودیت های مضاعف و فشار از جانب ماموران اطلاعات بر روی زندانی سیاسی مریم اکبری در تبعید است.( به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 1 اردیبهشت 1400)

ملک فاضلی گفت: این صحبت‌ها که می‌گویند کودکان آزمایشگاهی و نوزادانی که از روش IVF به دنیا می‌آیند از ارث محروم هستند صحت ندارد چون فرزند به لحاظ ژنتیکی متعلق به پدر و مادر خود است و قاعدتا از آنها نیز ارث می‌برد.(برنا، 1 اردیبهشت 1400)

علی بابایی کارنامی گفت: لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» هنوز اعلام وصول نشده و در اولویت کمیسیون اجتماعی نیست.( برنا، 1 اردیبهشت1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: از قوه قضائیه انتظار می‌رود با سرعت و قاطعیت به جنایت کسی که نام پدر را یدک می‌کشد، رسیدگی کند. (ایسنا،1 اردیبهشت1400)

سازمان دید‌بان سازمان ملل متحد از انتخاب ایران به عنوان عضو شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی حقوق زنان در این سازمان بین‌المللی انتقاد کرد.(5 اردیبهشت 1400)

علی مطهری، نماینده سابق مجلس ایران، گفت که وضعیت حجاب در ایران اختیاری است و ۸۰ درصد مردم آن را قبول دارند. (5 اردیبهشت 1400)

مردی در مشهد که متهم است در قالب مسافرکشی زنان متعددی را مورد تجاوز قرار داده، بازداشت شد. تحقیقات پلیس با دستورات قضایی برای کشف جرایم دیگر این متهم همچنان ادامه دارد. (هرانا، 5 اردیبهشت1400)

۱۰۱ وکیل دادگستری طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی وکلا زندانی و تعدادی از زندانیان سیاسی و مدنی شدند. (5 اردیبهشت1400)

بازنشستگان در تجمعات هفتگی و سراسری خود در چندین شهر ایران ، خواهان انطباق دستمزدها با هزینه‌ها شدند. پرستاران نیز با تجمع در مقابل ساختمان قوه قضاییه خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری شدند.(5 اردیبهشت1400)

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با ثبت ۴۸۳ مورد اعدام در ۱۸ کشور جهان طی سال ۲۰۲۰ میلادی، اعلام کرد ایران در میان چهار کشوری بوده که ۸۸ درصد اعدام‌ها در آن‌ها صورت گرفته است.(5 اردیبهشت1400 )

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از بازداشت راننده پرایدی خبر داد که در پوشش مسافرکشی قصد تعرض به دختر جوان را داشت. (ایلنا، 5 اردیبهشت 1400)

نفس در قفس،۴ اردیبهشت ۱۴۰۰: بیش از ۴۰ روز از تبعید زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد به زندان سمنان می گذرد و همچنان فشارها و محدودیتها بر این زندانی سیاسی ادامه دارد. تماس‌های وی با خانواده با محدودیت همراه شده است.( گروه خبری زنان-زندانیان، 8 اردیبهشت1400)

به گفته رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران خشونت علیه پرستاران اگر ۴ سال پیش۱۰ درصد بوده است در حال حاضر با ۴۰ درصد خشونت کلامی و تهدید نسبت به پرستاران و خانواده آن‌ها مواجه هستیم.(مشرق، 8 اردیبهشت1400)

علیرغم تعیین وثیقه؛ تداوم بازداشت سمیه کارگر در زندان قرچک ورامین.( هرانا، 8 اردیبهشت)

در ادامه اعمال فشار نهادهای امنیتی بر خانواده حسین‌پناهی، پدر و مادر سالخورده رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی اعدام شده کُرد ممنوع‌الخورج شدند.(هه نگاو، 8 اردیبهشت1400)

سخنگوی شورای وحدت گفت: فکر می‌کنم که باید برای ورود زنان به انتخابات ریاست جمهوری قانون اساسی را ملاک قرار دهیم و قانون اساسی باید صراحتا یا تلویحا به موضوع ورود زنان در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده باشد.(اعتماد انلاین، 8 اردیبهشت 1400)

روزنامه گاردین به نقل از برخی کنشگران، از بدتر شدن رفتار با فعالان حقوق بشر در ایران، افزایش جابه‌جایی‌ زندانیان سیاسی و همچنین اعمال «شکنجه روانی» علیه زندانیان سیاسی زن در این کشور خبر داده است.( روزنامه گاردین، 11 اردیبهشت1400)

روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه، دو متهم به آدم ربایی و آزار جنسی یک دختر جوان در تهران در دادگاه کیفری این استان محاکمه شدند. دو متهم مذکور پیشتر به ادعای یک دختر جوان مبنی بر آزار جنسی بازداشت شدند. این متهمان در دفاعیات خود ادعای اتهام تجاوز را رد کردند.(هرانا، 11 اردیبهشت1400)

عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین که دوران محکومیت دو ساله خود را سپری میکند، روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، در پی ثبت دادخواست و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در دفتر دادستانی این زندان، از حق تماس تلفنی محروم شد.(هرانا، 11 اردیبهشت1400)

سیمین دانشور؛ زنی که ایستاد تحمل کرد اما قربانب سانسور شد. (پایگاه خبری / تحلیلی نگام، 11 اردیبهشت 1400)

وضعیت بند ۱۲ زنان (نسوان) زندان تبریز غیرقابل تحمل و به گفته زندانیان افتضاح است و زنان در این زندان شرایط بسیار دشواری را تحمل میکنند.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 11 اردیبهشت 1400)

ده‌ها زن در بیانیه‌ای با اشاره به این که بارها به امید تغییر به میدان آمده اما تنها شاهد ریختن خون فرزندانشان و “بدتر شدن اوضاع” بوده‌اند اعلام کرده‌‌اند که در هیچ انتخاباتی در جمهوری اسلامی شرکت نخواهند کرد.(11 اردیبهشت 1400)

خبرهای رسیده حاکی از شکنجه زنان زندانی با گرسنگی دادن به آنها و اعمال فشارهای مضاعف بر زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین است.( گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 12 اردیبهشت 1400)

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: دولت با تأخیر خود در ارسال لایحه “کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت” به مجلس، این شائبه را ایجاد کرد که بیش از حل مسئله زنان، گرفتار بازی سیاسی است .(تسنیم، 13 اردیبهشت1400)

توضیح کدخدایی درباره مکانیزم عمل شورای نگهبان/ زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند.( اقتصاد نیوز، 13 اردیبهشت1400)

معصومه پاشایی بهرام گفت: مثبت‌ترین اتفاق با حضور ایران در کمیسیون مقام زن شنیده شدن صدای زنان ایرانی در یک جایگاه رسمی است درواقع دیگر قرار نیست اپوزیسیون‌ها مرجع حقوق زنان باشند بلکه ما می‌خواهیم در یک جایگاه بالاتر از خودمان دفاع کنیم و پیگیر حقوق زنان باشیم.( برنا، 13 اردیبهشت1400)

به مناسبت روز جهانی کارگر وحیده نگین مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگویی به تشریح برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه طی یک سال اخیر که با هدف بهبود شاخص های عدالت جنسیتی، صورت پذیرفته، پرداخت.(برنا، 13 اردیبهشت 1400)

میان جنبش جهانی «MeToo#» تا جنبش ایرانیزه‌شده «#من_هم» چیزی حدود ۴ سال فاصله بود. از روزی که زنان در گوشه‌وکنار دنیا از تجربه آزار و تجاوز جنسی خود نوشتند تا روزی که زنان ایرانی در کنار توئیت‌هایشان از MeToo# استفاده کردند، ۴ سال زمان برد.(شهرآرا نیوز، 13 اردیبهشت1400)

زنان کارگر، علاوه بر اینکه سهم کمتری از بازار کارکشور دارند، از قضا در معرض آسیب‌پذیری بیشتری هم از تکانه‌های اقتصادی هستند.( همشهری آنلاین، 13 اردیبهشت1400)

دامنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، می‌گوید رفتار ایران با نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی “مصداق شکنجه است.”(بی بی سی، 13 اردیبهشت 1400)

منیره عربشاهی، فعال مدنی زندانی امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه از زندان کچویی کرج به مرخصی درمانی اعزام شد.(هرانا،14 اردیبهشت1400)

بیش از سه ماه از تبعید و آزار و شکنجه زندانی سیاسی گلرخ ایرایی در زندان آمل میگذرد و این زن زندانی سیاسی همچنان تحت آزار و شکنجه در این زندان قرار دارد.(هرانا، 15 اردیبهشت1400)

نیره توکلی گفت: می‌توان گفت بیشترین آزار جنسی خانم‌ها در محیط کار اتفاق میفتد مخصوص در جوامع سنتی چون در این جوامع، این تصور وجود دارد که زن‌ها مخصوصا کسانی که مجرد هستند، شوهر ندارند، زن سرپرست خانوار هستند.( برنا، 15 اردیبهشت1400)

مشاور امور زنان و خانواده وزارت کار گفت: در جذب بیمه شدگان جدید زنان خانه‌دار، قالیبافان، زنان و دختران دانشجو، زنان شاغل در گروه صنایع دستی و بانوان هنرمند، جامعه هدف ما را تشکیل داده اند.( تسنیم، 15 اردیبهشت1400)

یک پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه شاهد آفت “جنسیت زدگی” بازار کار در سطوح بالا و پایین هستیم، مطرح کرد: زنان معمولا پیاده نظامان بازار کار هستند و این انتظار از زنان وجود دارد که در سطوح پایینی نظیر تولیدی‌ها کار کنند.(ایسنا، 15 اردیبهشت1400)

فارغ از مشکلاتی که بیش از یک سال است کووید ۱۹ در سرتاسر جهان ایجاد کرده است و تمامی مردم در آن مشترک‌اند؛ زنان فشار دو چندانی را متحمل شده‌اند.( ایسنا، 15 اردیبهشت 1400)

شاور امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه تحقق عدالت جنسیتی، توانمندسازی زنان است.( ایرنا، 15 اردیبهشت1400)

کارگران زن ایرانی بدون بیمه هستند، کارگران ایرانی به طور غیر رسمی با دستمزدهای بسیار پایین به کار گرفته می شوند. حقوق کارى آنها حتی یک دهم زندگی آنها را پوشش نمی دهد.(15 اردیبهشت1400)

یک روز پس از آن که شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی از آزادی قریب‌الوقوع‌ نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی، در ازای دریافت ۴۰۰ میلیون‌ پوند از بریتانیا خبر داد، وکیل او چنین موضوعی را رد کرد.( بی بی سی، 16 اردیبهشت 1400)

بیش از سه ماه از تبعید و آزار و شکنجه زندانی سیاسی گلرخ ایرایی در زندان آمل میگذرد و این زن زندانی سیاسی همچنان تحت آزار و شکنجه در این زندان قرار دارد.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 16 اردیبهشت 1400)

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلبهار از بازداشت ۱۶ زن و مرد در شهر گلمکان واقع در استان خراسان رضوی در یک مهمانی خصوصی خبر داد و گفت که محل برگزاری این مراسم نیز پلمب شد.( هرانا، 16 اردیبهشت 1400)

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰ حکم دست‌کم ۹ زن که ۸ تن از ایشان با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان‌های مختلف ایران به اجرا درآمد.( سازمان حقوق بشر ایران، 16 اردیبهشت 1400)

یک پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه شاهد آفت “جنسیت زدگی” بازار کار در سطوح بالا و پایین هستیم، مطرح کرد: زنان معمولا پیاده نظامان بازار کار هستند و این انتظار از زنان وجود دارد که در سطوح پایینی نظیر تولیدی‌ها کار کنند.( ایسنا، 16 اردیبهشت 1400)

مشاور امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه تحقق عدالت جنسیتی، توانمندسازی زنان است، گفت: تحقق عدالت جنسیتی مستلزم جبران نابرابری های موجود میان زنان و مردان است.( ایرنا، 16 اردیبهشت 1400)

فارغ از مشکلاتی که بیش از یک سال است کووید ۱۹ در سرتاسر جهان ایجاد کرده است و تمامی مردم در آن مشترک‌اند؛ زنان فشار دو چندانی را متحمل شده‌اند.( ایسنا، 16 اردیبهشت 1400)

دکتر نیره توکلی جامعه شناس و فعال حقوق زنان: بیشترین آزار جنسی به خانم‌ها در محیط کار وارد می‌شود.( اعتماد آنلاین، 18 اردیبهشت 1400)

با گذشت نزدیک به یک سال از تصویب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تنها برای ۵۷۰ نفر از میان بیش از ۸۶ هزار کودک، شناسنامه صادر شده است.( هرانا، 18 اردیبهشت 1400)

گزارشات اخیر از زندان های مختلف در ایران رفتار غیرانسانی و شکنجه زندانیان در بند زنان را افشا می کند.( کمیسیون زنان، 17 اردیبهشت 1400)

زندانی سیاسی، شکیلا منفرد که دوران محکومیت ۴ سال و دو ماهه خود را در بند زنان زندان اوین سپری میکرد به زندان قرچک ورامین تبعید شد.( هرانا، 19 اردیبهشت 1400)

«شرح فشارهای وارد شده بر من در مدت بازداشت» تیتر نامه ای است که شیرین علم هولی در دیماه ۸۸ درمود بخش کوچکی از شکنجه ها و فشارهای وارده بر خودش در زندان نوشته است.( کمپین نه به زندان نه به اعدام، 21 اردیبهشت 1400)

صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین  اقدام به اعتصاب غذا کرد.( هرانا، 21 اردیبهشت 1400)

شماری از دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی دستکم در ۶ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.( هرانا، 21 اردیبهشت 1400)

پس از گذشت یازده سال از اعدام  فرزاد کمانگر معلم و فعال حقوق بشر بهمراه چهار زندانی دیگر بنامهای ، علی حیدریان، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان همچنان از سرنوشت پیکرهای آنان و محل دفن اعدام شدگان اطلاعی به دست نیامده است.( هرانا، 21 اردیبهشت 1400)

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، از رفع ایرادات شورای نگهبان به ماده۱۰ این طرح و نحوه اختصاص زمین به خانواده‌ها برای تولد فرزند سوم به بعد در کمیسیون متبوع خود خبر داد.( ایرنا، 21 اردیبهشت 1400)

یک گزارش اخیر از بند زنان زندان تبریز شرایط بسیار وحشتناکی که زنان زندانی در آنجا نگهداری می شوند را فاش ساخت.( کمیسیون زنان، 23 اردیبهشت 1400)

زنان ایرانی باز هم در اعتراضات مردم ناراضی از جمله در اعتراضات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، دانش آموزان و معلمین کارنامه سبز فعالانه شرکت داشتند.( کمیسیون زنان، 23 اردیبهشت 1400)

طی روزهای گذشته نزدیک به ۶ هزار نفر با امضای کارزاری از رئیس و نمایندگان مجلس خواستند که موانع صدور گواهینامه موتورسیلکت برای زنان را برطرف کنند.( هرانا، 23 اردیبهشت 1400)

عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی گفت: متوسط سن ابتلا به سرطان سینه در ایران ۱۰ سال جوان‌تر از جامعه جهانی است.(ستاره صبح، 23 اردیبهشت 1400)

“اسماعیل حسین‌زهی” نماینده استان در مجلس شورای اسلامی، از کمبود پزشک در استان به خصوص مناطق روستایی خبر داد. وی علت مرگ و میر مادران باردار در روستاها را نبود پزشک عمومی در درمانگاه‌های روستایی عنوان کرد.( کمپین فعالین بلوچ، 23 اردیبهشت 1400)

فشاری که امروز زنان ایران به دلیل تصویب طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده»، بر شانه‌های خود حس می‌کنند، پیشینه‌ای چند دهه‌ای دارد.( ایندیپندنت، 24 اردیبهشت 1400)

گزارشی از آزارهای جنسی که  منشی‌ها در محیط‌های کاری متحمل می‌شوند.( صدای مردم، 24 اردیبهشت 1400)

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از عدم اعلام وصول لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه در مجلس شورای اسلامی خبر داد.( هرانا، 24 اردیبهشت 1400)

مطابق با آمار منتشره مرکز آمار ایران، در سال ۹۹ سهم «جمعیت بیکار» فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران، ۳۸.۹ درصد بوده است که سهم زنان در این بین با افزایش ۲.۹ درصدی به ۷۰.۴ درصد رسیده است.( ایسنا، 25 اردیبهشت 1400)

راحله احمدی، فعال مدنی در بند زنان زندان اوین با نوشتن نامه‌ای نسبت به اعتصاب غذای دخترش صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین واکنش نشان داده است.( هرانا، 24 اردیبهشت 1400)

امروز جمعی از فرهنگیان کارنامه سبز، برای سومین روز پیاپی مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند. درخواست این فرهنگیان جذب و به‌کارگیری همه کارنامه سبزهای سال ۹۹ طبق تبصره یک ماده ۲۴ قانون استخدامی کشور است.( ایلنا، 24 اردیبهشت 1400)

انجمن قلم آمریکا به همراه هشت نهاد حقوق بشری دیگر در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته‌اند تا در مذاکرات با جمهوری اسلامی “وضعیت نگران کننده حقوق بشر” در ایران را در مرکز سیاست خود قرار دهد.( دویچه وله، 25 اردیبهشت 1400)

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به آسیب های خشکسالی بر وضعیت معیشتی زنان کشاورز سیستان و بلوچستان گفت: زنان اهل سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلفی از جمله صنایع دستی قابلیت های بسیاری دارند.( رکنا، 26 اردیبهشت 1400)

جمعی از وکلای دادگستری با نوشتن بیانیه‌ای نسبت به احضار فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه واکنش نشان دادند.( هرانا، 26 اردیبهشت 1400)

با گذشته بیش از یک هفته از بازداشت پنج نفر از فعالین مدنی شهر سنندج و از اعضای یک کمپین خیریه، هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نیست.( هه نگاو، 27 اردیبهشت 1400)

ثبت نام کاندیداهای انتخابات 1400 به پایان رسید. ده ها مرد سیاستمدار با ورود به ساختمان وزارت کشور ایران برای حضور در این رقابت سیاسی تا رسیدن به صندلی ریاست جمهوری ثبت نام کردند و در این میان زنانی هم بودند از گوشه به گوشه این خاک که خود را به وزارت کشور رساندند تا بگویند ” سهم من کو”؟( رکنا، 27 اردیبهشت 1400)

شورانگیز بهامین، رویا آزاد خوش، مریم خورسندی، سارا شکیب، فیروزه راستی نژاد، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، نوشین همت و شعله آشوری، ۱۱ شهروند بهائی اهل بهارستان اصفهان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.( هرانا، 27 اردیبهشت 1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: با توجه به ثبت‌نام حدود ۴۰ نفر از زنان کشور برای انتخابات ریاست جمهوری، انتظار می‌رود شورای نگهبان این‌بار رجل سیاسی مونث را تایید کند.( ایسنا، 29 اردیبهشت 1400)

دیده بان حقوق بشر: مریم اکبری منفرد را بلافاصله از زندان آزاد کنید.( اخبارروز، 29 اردیبهشت 1400)

فائزه مومنی خبرنگار ساکن تهران که در حال تهیه گزارشی از روند واکسیناسیون یکی از مراکز بیمارستانی بود، توسط مامور حراست دانشگاه علوم پزشکی “شهید بهشتی” مورد ضرب و شتم قرار گرفت.( هرانا، 30 اردیبهشت 1400)

احضار و بازجویی

زینب علی پور شهروند ساکن بهبهان که در جریان اعتراضات تابستان گذشته در این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به دادسرای عمومی و انقلاب احضار شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 11 اردیبهشت1400)

فرزانه انصاری فر، شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، روز یکشنبه ۵ اردبیهشت ماه، طی ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شد. (هرانا، 11 اردیبهشت1400)

آنیسا جعفری مهر و داریوش مرادی، فعالین فرهنگی اهل اسلام آباد غرب، به دادگاه انقلاب این شهرستان احضار شدند.( هرانا، 27 اردیبهشت 1400)

محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، طی ابلاغیه ای به بازپرسی شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شد.( هرانا، 30 اردیبهشت 1400)

بازداشت

در ادامه موج بازداشت شهروندان کُرد پس از کشته شدن یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران در پیرانشهر، همسر وی نیز بازداشت شد.(هه نگاو، 5 اردیبهشت1400)

صفیه مامش‌پور، شهروند کُرد اهل شهرستان پیرانشهر واقع در استان آذربایجان غربی، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.( گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 5 اردیبهشت1400)

سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌ رشته فلسفه دانشگاه تبریز، علیرغم تعیین قرار وثیقه به دلیل عدم توانایی در تامین آن همچنان در زندان قرچک ورامین به سر می برد.(هرانا، 5 اردیبهشت1400)

دوماه بعد از انتقال زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد به زندان سمنان، این زندان از بسیاری حقوق زندانی محروم بوده و تحت فشار قرار دارد.( گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 5اردیبهشت1400)

نیروهای امنیتی در سنندج یک مادر و فرزند را که از فعالین مدنی این شهر بودند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. (هه نگاو، 5 اردیبهشت1400)

یک مادر به همراه دو فرزند پسرش در شهرستان پیرانشهر واقع در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. (5 اردیبهشت1400)

عکسی که پلیس فتا از زن بازداشت‌شده به دلیل توهین به قومیت‌ها منتشر کرده است. ( رکنا، 5 اردیبهشت1400)

روز شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه، دو شهروند در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا، 5 اردیبهشت1400)

بتول امینی ده‌یادگاری، شهروند و معلم ساکن مشهد روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. خانم امینی ده‌یادگاری روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.(هرانا، 11 اردیبهشت1400)

یک فعال زن کُرد که مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود، پس از شش ماه بازداشت با وثیقه آزاد شد.(هه نگاو، 11 اردیبهشت1400)

پرویز برزو و شمیلا عرب زاده، دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کنند. این شهروندان به همراه ۴ تن دیگر شهریورماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شدند.(هرانا، 14 اردیبهشت1400)

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلبهار از بازداشت ۱۶ زن و مرد در شهر گلمکان واقع در استان خراسان رضوی در یک مهمانی خصوصی خبر داد و گفت که محل برگزاری این مراسم نیز پلمب شد.(هرانا، 15 اردیبهشت1400)

شعله آشوری، شهروند بهائی ساکن هندیجان واقع در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.( هرانا، 17 اردیبهشت 1400)

هفته گذشته یک دانشجوی کُرد در شهر تهران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شده است.( هه نگاو، 18 اردیبهشت 1400)

ویان محمدی، شهروند اهل شهرستان مریوان، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد.(هرانا، 19 اردیبهشت 1400)

بازداشتهای خودسرانه در اهواز از جمله بازداشت بیش از ۱۰ شهروند اهوازی که مادر جانباخته آبان ۹۸ علی تمیمی نیز در میان آنهاست، از روزهای عید فطر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.( کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام، 29 اردیبهشت 1400)

احضار به دادگاه

فرزانه انصاری فر، شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، روز یکشنبه ۵ اردبیهشت ماه، طی ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شد.( هرانا، 11 اردیبهشت1400)

دو زن ساکن بهبهان  به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند. به آنها ابلاغ شده است که ظرف ۵ روز خود را در شعبه دادسرای عمومی و انقلاب حاضر شوند. ( هرانا، 18 اردیبهشت 1400)

محاکمه

ایران می‌گوید جلسه دادگاه مهران رئوف، شهروند ایرانی -بریتانیایی و ناهید تقوی شهروند ایرانی-آلمانی ۶ روز دیگر برگزار می‌شود.(اخبار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، 5 اردیبهشت1400)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بهاره سلیمانی، شهروند ساکن تهران در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. (هرانا، 5 اردیبهشت1400)

ناهید تقوی یکی از چند شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران است.(5 اردیبهشت1400)

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای، صدور حکم مضاعف برای گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و نویسنده زندانی را محکوم کرد.( 8 اردیبهشت1400)

دادگاه انقلاب تهران محاکمه ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی ایرانی‌آلمانی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی آغاز کرد. مریم کلارن نسبت به وضعیت جسمانی مادر خود ابراز نگرانی کرده است. تاریخ برگزاری جلسه بعدی دادگاه ناروشن است.(خبرگزاری فرانسه، 11 اردیبهشت1400)

امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد، مهران رئوف و الهام صمیمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.( هرانا، 11 اردیبهشت)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام های کیانا شعاعی، شهروند بهایی ساکن شیراز در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 27 اردیبهشت 1400)

احکام دادگاهها

غزل معصوم‌شاهی، فعال دانشجویی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. (هرانا ،1 اردیبهشت1400)

یکی از فعالین داشنجویی کُرد و عضو پیشین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دلیل اعتراض به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به حبس و جریمه محکوم گردید. (هه نگاو، 5 اردیبهشت1400)

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی از بابت پرونده جدیدش توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به احکام حبس و ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد.( 8 اردیبهشت1400)

زنی بعد از تحمل ۱۵ سال حبس ابتدا صد ضربه شلاق خورد و سپس با بدنی زخمی در میان صدای صلوات و دست زدن سایرین از زندان آزاد شد.(11 اردیبهشت1400)

به گفته تلویزیون ایران در وین توافق شده تا نازنین زاغری شهروند ایرانی بریتانیایی محبوس در ایران در قبال پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران آزاد شود. همچنین گفته شده آمریکا هفت میلیارد دلار از پول‌های ایران را آزاد می‌کند.( صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 13 اردیبهشت1400)

شهناز ثابت، شهروند بهائی ساکن شیراز، روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.(هرانا، 15 اردیبهشت1400)

امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، بهروز فرزندی اردکانی و صدیقه اقدسی، دو تن از شهروندان بهائی بازداشت شده در شیراز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.(هرانا، 15 اردیبهشت1400)

آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهائی ساکن تهران توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب این شهر به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.( هرانا، 25 اردیبهشت 1400)

اعدام

یک زن اهل ارومیه به دلیل ارتکاب قتل عمد که در مقام دفاع از خود انجام داده به اعدام محکوم شده و مدت ۲۰سال است که در زندان مرکزی ارومیه محبوس است.(هه نگاو، 5 اردیبهشت1400)

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰: بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰ حکم دست‌کم ۹ زن که ۸ تن از ایشان با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان‌های مختلف ایران به اجرا درآمد. (گزارش‌‌های سازمان حقوق بشر ایران، 15 اردیبهشت1400)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را به قتل رساند

  مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند. متهم توسط پلیس بازداشت و تحقیقات قضایی در این رابطه در جریان است.